Tarinamme
Itsekantava muovirunkoinen rata-auto
Itsekantava muovirunkoinen rata-auto
Itsekantava muovirunkoinen rata-auto
Itsekantava muovirunkoinen rata-auto
Itsekantava muovirunkoinen rata-auto
Itsekantava muovirunkoinen rata-auto
Itsekantava muovirunkoinen rata-auto
Itsekantava muovirunkoinen rata-auto
Itsekantava muovirunkoinen rata-auto

TARINAMME

 

Tarinamme alkaa jo yhtiömme perustajan Pentin nuoruuden harrastuksista kouluajoilta kevytkulkuneuvojen  ja ilmailun parissa. Pentti opiskeli Oulun yliopistossa konetekniikan diplomi-insinööriksi. Valmistuttuaan hän sai vankan kokemuksen robottien ja automaattien tuotekehityksestä pääsuunnittelijana ja tuotekehityspäällikkönä Suomen ensimmäisessä robottitehtaassa. Taustalla hän jatkoi harrastuksiaan erilaisten kevytkulkuneuvojen parissa.

 

Rata-auto itsekantavalla kuorirakenteella

Perustajamme Pentti kokeili erilaisia kevytkulkuneuvoja jo 60-luvulla. Oheisen kuvan itsekantavalla muovikorilla ( = monokokki = ei metallirunkoa) varustetun kilpa-auton kehitys  alkoi 1962 suunnitelmilla. Rakennus toteutettiin osin 1965 Tukholmassa jatkuen Turussa. Lopulta laite näki päivänvalon koeajoilla Artukaisten historiallisella kilparadalla. Tuohon aikaan edes Formula 1:ssä ei käytetty itsekantavaa muovikoria. Auto oli kaksipaikkainen ja kulki 160km/h. Rakenne sekä ajogeometria todettiin vastoin satoja epäilijöitä täysin toimivaksi. Silti opinnot kutsuivat konetekniikan, elektroniikan ja ohjelmoinnin pariin.

Mopo ja mikroauto kokeilut

 

Vuonna 1970 kaveri toi Pentille polkupyörän 1kW apumoottorin ja vanhan potkulaudan. Näistä rakennettiin polkupyörän osien lisäyksellä 6 tunnissa maastokäyttöön soveltuva hupipyörä, joka kulki 15km/h. Tämä viereisessä yläkuvassa.

 

Alakuvassa on puolestaan vuonna 1982 rakennettu mikroauto, jonka Pentti suunnitteli ja rakensi lapsilleen. Siinä oli 1,5kW moottorisahan moottori ja teräsputkirunko. Autolla ajettiin Ulvilan FK-radalla ja myöhemmin Oulun Iinatin karting-radalla. Auto kulki n.60km/h. Nuorin mikroautolla ajanut oli 2-vuotias.

 

Näistä kokeiluista ja robottien BLDC-moottoreiden kehityksestä jäi kytemään ajatus sähkömoottorisesta kevytkulkuneuvosta. Valitettavasti vasta kova lobbaus ja EU:n määräykset vuoden 2010 jälkeen teki tällaiset kulkuneuvot mahdollisiksi katuliikenteeseen jopa Suomessa.

Hupipyörä
Kolmipyöräinen mikroauto

Kääpiöautot


Pentti on harrastuksenaan kunnostanut, entisöinyt ja ajanut kääpiöautoja 50 vuoden ajan.Tuttuja merkkejä ovat aikojen saatossa Fiat Bianchina (3 paikkainen harvinaisuus), Messerschmitt ja kaksi Heinkelia. Viimeisimmästä Heinkelista valmistui 2023 täyssähköversio.


Käytännön kokemusta pienten umpikorien ongelmista on kertynyt sateessa, auringon paahteessa ja talvipakkasissa yllin kyllin. Siksi omissa suunnitelmissa ratkaisu löytyi aivan päinvastaisesta suunnasta.


Heinkel kääpiöauto

SledGO projekti

Perusteet

 

Pintone Oy lähti kehittämään kuluttajamarkkinoille uutta sähköisen kevytkulkuneuvojen tuoteperhettä lyhyiden matkojen liikkumiseen. Ensimmäinen tuote on SledGO. Uudelle tuoteperheelle ei ole suoraa esikuvaa tai kilpailijaa koko maailmassa, joka täyttäisi kaikki uudet EU-direktiivit tai kansalliset määräykset niin rakenteen kuin käytönkin suhteen.

 

Tuotteella tavoitellaan merkittäviä säästöjä ennen kaikkea lyhyiden matkojen kustannuksissa. SledGO:lle asetettiin tavoitteeksi saada hyötykuorma omapainoon nähden autoon verrattuna monikymmenkertaiseksi. Kokonaiskulut autoon verrattuna piti saada reilusti alle 1 prosenttiin.

 

Tuotteen pitää soveltua erityisesti pohjolan haastaviin olosuhteisiin ympäri vuoden, mutta sen pitää tarjota etuja myös kuumissa olosuhteissa.

 

Kohdekäyttö on työmatkaliikenteestä, koulumatkoihin ja perheen liikkumiseen, huvikäyttöä unohtamatta

 

 

Toteutus

 

Erilaisten sähköisten kevytkulkuneuvojen esisuunnittelu ja testaus alkoivat vuonna 2015. CAD-mallinnuksen pohjalta rakennettiin omassa tuotekehityslaboratoriossa todelliset muovimallit soveltaen koettua sekä täysin uutta teknologiaa.

 

Projekti eteni siten, että koeajo ensimmäisellä hahmotelmaprotolla tehtiin hieman yli kuukausi projektin käynnistymisestä! Sillä tehtiin ahkerasti testejä mm. talvipakkasessa (jopa -25...-33C) ja auraamattomilla pyöräteillä. Samalla testattiin ajogeometriaa, kylmältä suojautumista, erilaisia moottoreita ja akkuja.

 

Tuote sisältää lukuisia uusia innovaatioita, joille haettiin laaja suojaus. Erityisesti taloudellisuus ja käsiteltävyys ovat onnistuneet kattavan ja monipuolisen testaajajoukon mielestä erinomaisesti. Joidenkin huolena on ollut jopa ajon hauskuuteen koukuttuminen.

Sledgo cadilla
Sledgo kevyt sähkökulkuneuvo